Week 9, deel 1 - Reisverslag uit Vera Playa, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Week 9, deel 1 - Reisverslag uit Vera Playa, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Week 9, deel 1

Door: Magda en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

17 Juni 2013 | Spanje, Vera Playa

Week 9, deel 1
Dag 55 camping Orgiva (las Alpujaras, Siërra Nevada)
17-6( maandag)
Vandaag via de kust naar Motril gereden over de autoweg die zich hoog boven de kust door de bergen slingert. Mooie route. Daarna richting Granada en dan voor de Siërra Nevada naar het oosten, richting Alpujaras. Dat is een warme, woeste vallei die in de regenschaduw ligt van de Siërra Nevada. De toppen daarvan zijn nog besneeuwd, zelfs op de Zuidhellingen. De weg is kronkelig en steil, maar breed genoeg. Er zijn prachtige uitzichten over het dal. Slechts hier en daar liggen witte dorpjes tegen de bergen aangeplakt. We gaan naar de geboorteplaats van een Spaanse kennis van ons, Almegijar. Het ligt nogal hoog en is echt zo'n dorp waar de tijd heeft stilgestaan. Bij de taberna Gabriela hebben we gerechten uit de streek gegeten. De gedroogde ham van het dorp Trevelez wat hier in de buurt ligt is in heel Spanje beroemd. Dat drogen duurt meer dan een jaar in de droge berglucht van deze streek. De ham is werkelijk heerlijk. Nadat we gegeten en gedronken hadden vroeg ik om de rekening en na even denken werd er een tientje voor gevraagd. Eigenlijk onmogelijk om daar nog iets aan te verdienen maar voor het Spaanse binnenland niet ongewoon.
Het dorpje bleek alleen te bestaan uit uit wat steile straatjes en een pleintje met de kerk en de bar en we zijn na een miniwandeling naar onze camping gereden. We moesten daarvoor een flink stuk de weg terugrijden. Het bleek een heel kleine, maar leuke camping met een prima zwembad. Dat was maar goed ook want de temperatuur was vanmiddag boven de 36 graden en dan wil je toch wel even afkoelen.
De Alpujaras was in het verleden het laatste stuk van Spanje waar de Moren en de Christenen vreedzaam samenwoonden. Dat eindigde met een opstand rond 1578 vanwege pesterijen van de kerk. De moren zijn vertrokken en de prachtige irrigatiekanalen werden verwaarloosd, waardoor de streek volledig verarmd is.

• 18 Juni 2013 - 09:47

Marie-Jose:

Hallo, het valt me mee dat jullie nog mooi weer hebben. Ik dacht dat wij dat hadden meegenomen. Maar is het maar voor 2 dagen heb ik begrepen. Dan krijg je het weer terug. Ik ga jullie foto's eens op mijn gemak bekijken. Als je voor een tientje met tweeen kunt eten, hoef je nooit meer te koken! Lekker hoor! Hoe is het met je buik afgelopen, Magda? Dag hoor liefs

• 18 Juni 2013 - 11:40

Henniemerks:

hoi Magda en Johan wat leuk om zo mee te leven met jullie en mooie ervaaringen te delen . Nu hebben wij ook mooi weder zelfs boven de dertig graden!!!!!maar voor 2 dagen (gelukkig) voor mij is om en nabij 25 hoog zat maar we doen het er maar mee!nog heel veel reisplezier en liefs hennie