Lourdes(2) 28-4 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Lourdes(2) 28-4 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Lourdes(2) 28-4

Door: Johan en Magda

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

28 April 2014 | Frankrijk, Lourdes

Lourdes, maandag 28-4
Regen kon ons er niet van weerhouden Lourdes te bezoeken. Openbaar vervoer is prima verzorgd. Boven de bekende grot is een enorme kathedraal gebouwd. Daar was het droog. Binnen dan. De oorspronkelijke grot bleek rechts onder de kerk te zijn, een soort nis. Daar mocht je in een lange rij langs lopen. Uiteraard samen met heel veel gehandicapte mensen die overigens door een gigantisch aantal vrijwilligers begeleid werden. We hebben er een kaars opgestoken voor onze zieke vrienden. Magda is ook nog naar geneeskrachtige baden geweest. Naar haar zeggen zou het eigenlijk een wonder zijn als je er niet ziek vandaan kwam. Ze zei dat ze gedwongen was om slechts gehuld in een grote lap in een bad te stappen. Dat bleek steenkoud heilig water te bevatten en ze wilde na onderdompeling van haar voeten er weer uit. Helaas dat mocht niet van de vrijwillige begeleidsters. Eerst diende je je gebeden op te zeggen. Aangezien ze geen handdoek bij zich had kon ze erna met natte voeten weer de schoenen aan doen. Ze kwam dus geheel verkwikt weer naar buiten en liep weer prima en best snel, daar wordt je immers weer warm van. Verder zie je natuurlijk veel gebrekkigen die hier op vertwijfelde wijze uit hun bad hoop putten. In de stad is er een aaneengesloten reeks van winkeltjes , hotels en restaurants. Allemaal bezig elkaar weg te concurreren. De prijzen zijn er ook naar: alles heel goedkoop. Het bedevaartsgebeuren is hier goed uitgebuit en velen hebben er een boterham aan. Bij de heiligdommen is dat trouwens niet het geval. Je kunt daar wel kaarsen kopen voor een kleine 300,- die je per steekwagen moet vervoeren. Die van ons was iets goedkoper, Hollanders als we zijn. Er heerst overal een rustige sfeer en we hebben de dag ondanks wat minder weer toch goed besteed.
Morgen gaan we naar Spanje. Helaas vertelde de campingbaas dat de passen dichtgesneeuwd zijn en dat we een eenvoudiger route moesten nemen. Op naar het (wat) warmere zuiden.

• 29 April 2014 - 20:07

Brigitte V:

Ja Johan, dat is Lourdes.
    Ik dacht dat jij er al een keer geweest was.
    En vies is dat bad ook. Maar goed laat Magda nu maar lekker rond huppelen.

Veel plezier

• 30 April 2014 - 08:03

Marie-Jose:

Hallo, ja het weer,daar weten wij ook alles van! Het was bar en boos de laatste dagen, maar dan voel je wel weer, dat zo gauw de zon er door komt, het meteen weer lekker warm is. Je had natuurlijk ook ivp van om genezing om beter weer kunnen vragen. Maar in SpAnje is het intussen weer opgeknapt, heb ik begrepen. Op naar de volgende bedevaartplaats! Fijne tijd! Liefs

• 02 Mei 2014 - 14:21

Wout En Leny:

Zo Magda jij kan er weer tegen ,jammer van het weer .Ik denk als je daar loopt blij bent met je eigen gezondheid kus en groetjes
    x