Naar Calatayud 1-5 - Reisverslag uit Calatayud, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Naar Calatayud 1-5 - Reisverslag uit Calatayud, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Naar Calatayud 1-5

Door: Johan en Magda

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

01 Mei 2014 | Spanje, Calatayud

Zaragossa 30-4
Met het, overigens meer dan goed georganiseerde, openbaar vervoer naar het centrum gegaan. Zaragossa is de vijfde stad van Spanje en bovendien een belangrijk pelgrimsoord aan de rivier de Ebro. We vinden hier de Zwarte Maria del Pilar, die door velen, jong en oud aanbeden wordt. Men komt hier devoot en vooral met kinderen en om zwanger te raken. Dat laatste ook wat later. In de kathedraal van de pilaar woonden we een mis bij. Kinderen mogen opgetild door een priester de mantel van het beeld aanraken en achterom kunnen de bedevaartgangers een stukje van de pilaar kussen, wat veel gedaan wordt. Vreemd dit verschijnsel in het ontkerkelijkte Spanje. Het zit er blijkbaar nog diep in. Gezien de afvoer met een geldauto brengt een en ander heel wat op. De stad is een mix van oud en modern op soms mooie en vaak afzichtelijke manier naast elkaar. Je vindt er Romeinse resten (De naam Zaragossa is afgeleid van Ceasar Augustus), overblijfselen uit de Arabische tijd en uit de middeleeuwen en dat alles tussen moderne blokken beton. Enkele jaren terug hielden ze hier de Wereldtentoonstelling. De stad is eigenlijk een uit zijn jas gegroeide provinciestad van een van de armste regio's van Spanje, Aragon.
Vanmiddag zijn we ons in een achterafstraatje te buiten gegaan aan heerlijke tapa's en zijn we weer op de bus gestapt naar onze kerkhofhalte, waar we de camper geparkeerd hadden. Na op de camperplek aangekomen te zijn is het na een dagje stadsbezoek heerlijk rusten in de zon met een vloeibare versnapering.
Morgen gaan we naar Calatayud als tussenstop naar Madrid. We hebben geen zin de 4 à 5 uur over de snelweg in een keer te rijden. Ons vertrouwde Spaanse, slome gevoel begint al een beetje de kop op te steken. Manana!

• 02 Mei 2014 - 08:21

Marie-Jose:

Nou snap ik waarom die ooievaars daar vlogen. Maar ik begrijp dat zolang je niet betaalt, je ook niet zwanger wordt. De foto vanaf de buitenkant vind ik wel heel erg mooi! Fijn weekend, liefs

• 02 Mei 2014 - 14:11

Wout En Leny Plaisier:

geweldig zo beleef je wat ,nu Magda niet betalen voor een baby ,maar een erg mooie kerk ,maar Johan spanje is toch erg rooms ,geniet en wij volgen jullie kus van ons xx