7-5 Zafra - Reisverslag uit Zafra, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu 7-5 Zafra - Reisverslag uit Zafra, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

7-5 Zafra

Door: Magda en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

07 Mei 2015 | Spanje, Zafra

5-5 Latargete 80 km oost van Caceres.
Route: Salamanca, Piedrahita, Siërra de Gresos, Latargete. Ong 200 km
Wat hebben we vandaan een mooie tocht gemaakt! Bewust is gekozen om niet de snelweg via Placencia te nemen, maar meer binnendoor. Eerst over de vlakte van Salamanca, dan bij de Siërra de Gresos naar het oosten omdat er geen wegen direct naar het zuiden zijn. De pas over de Siërra was 1600 meter hoog met geweldig mooie uitzichten naar het zuiden. Wel heel koud en met veel wind. Op de top zijn we gestopt om foto's te nemen en te eten. Er was ook een bron die we benut hebben voor onze drinkwatervoorraad. De weg voerde langs de uitgestrekte Spaanse weiden met kurkeiken, dehesa geheten. Hier brengen de voor de arena gefokte stieren hun leven als God in Frankrijk door tot ze hun laatste kwartier mogen beleven op andere wijze. Waar de dehesa ophield waren graslanden die door bloemen geel, purper, wit en rood gekleurd zijn. Het is aanhoudend genieten met weinig verkeer.
In het dorpje waar we slapen, Latargete, is een nog levende traditie van borduurwerk. De klederdracht heeft iets weg van die van Volendam, tot de schoenen toe versierd met borduurwerk.
Het weer is opgeknapt en we hebben nog lekker in de zon gezeten na een bezoek aan het dorpscentrum. We staan met nog twee campers en een kudde schapen op een niet te grote parkeerplaats.
Morgen verder naar Guadalupe.

6-5 Guadalupe
Route: Lagastere, El Puente del Arzobisco, Guadalupe Ong. 125 km
Nog een dag met een fantastische route. Een trip door een geheel uitgestorven gebied, zonder verkeer, met maar enkele dorpjes of kleine stadjes en verder de uitgestrekte dehesa of een steeds ruwer wordend gebergte tot zo'n 1500 meter. De weg leidt door een Nationaal Geologisch Park, waar ook onze ooievaars en lammergieren zich ook thuis voelen. Soms rijdt je boven kloven waar een rivier zich doorheen perst.
Dan kijk je over een vallei op het bergstadje Guadalupe. In de namiddag zijn we in het bekende klooster en bedevaartsoord van de zwarte Madonna van Guadalupe rondgeleid. Een belevenis van goed anderhalf uur. Allerlei stijlen, vooral de Spaanse overdadigheid in goud en zilver. Maar ook enorme handgeschreven boeken uit de 15e eeuw en prachtig geborduurde kazuifels. Zelfs nog een paar schilderijen van El Greco en Goya. Een topstuk was een uit marmer gesneden klein crucifix met een corpus dat gemaakt zou zijn door Michel Angelo. Heel indrukwekkend. Sommigen vinden de zwarte Maria ook mooi, een Franciscaner monnik drukt op een knopje om haar te laten omdraaien, zodat we haar in het gezicht kunnen zien. Het is een weelderig aangekleed zwart beeld uit de twaalfde eeuw met een heel ingetogen gezichtsuitdrukking. Na aanbeden en gekust te zijn door de diverse Spaanse mede-rondgangers, werd ze weer electronisch in haar oude positie richting kerk gedraaid. Toch wel een wonderlijk gebeuren deze voor ons niet meer zo te begrijpen religieuze verering. Omdat het binnen nogal koud was waren we blij met de zon buiten en de temperatuur van een graad of 25. Het is goed toeven hier en we blijven hier dan ook slapen.

7-5 Zafra (120 km Nrd van Sevilla)
Route: Guadalupe, Merida, Zafra. Totaal ong 180 km
Na wat oponthoud om een vers, warm brood te pakken te krijgen vertrokken om naar Merida te gaan, het Spaanse Rome, met veel resten uit de Romeinse tijd. De weg er naar toe, eerst bergen, dan volledig lege uitgestrekte dehesa en dan een vruchtbare vlakte was mooi. Het laatste stuk via de saaie autosnelweg. Het schoot wel op.
Merida viel tegen. Het museum was weliswaar gratis, maar stelde weinig voor. Duidelijk werd wel dat er al sinds prehistorische tijden bewoning was. Er is ook een hunebed gevonden. Onze parkeerplek was niet naar onze zin en we zouden in een van de straten van de wijken eromheen moeten slapen. We besloten dan toch maar door te rijden naar Zafra, ons al bekend. Hier staan we nu in de zon en de temperatuur is inmiddels 32 graden. Een zuidelijk klimaat hebben we hier dus. We gaan zo direct de stad in om wat rond te kijken, boodschappen te doen en dan ook internet proberen te krijgen.