Santiago de Compostela, 8 en 9 mei - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela, 8 en 9 mei - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela, 8 en 9 mei

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

09 Mei 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Santiago de Compostela, 8 mei.
We zijn als moderne pelgrims aangekomen in Santiago, tenminste in een voorstad waar we bij een sportcentrum staan. We hebben echter geen meter gelopen. Komt misschien nog weleens.....
We hadden niet gedacht dat we de rit in een keer konden doen. We waren al om half een op de plaats waar we zouden slapen. Dat bleek een treurig tankstation te zijn. Snel de autoweg weer op en door naar waar we nu staan. Het landschap is tijdens de reis drastisch veranderd. Veel groener en noordwest van Zamora veel bergachtiger. Het was wel behoorlijk de hellingen op en af, maar ons karretje had daar geen moeite mee. Half vier kwamen we aan. Zelfs voor hier bleek het erg warm. Het regent hier nl nogal vaak en daar is nu niks van te merken. Voor de zweefvliegers onder de lezers: tijdens de hele tocht reden we onder hoge golfwolken door. Het gebergte waar de noordwesten wind op staat is daarvan de oorzaak denk ik. Toch had ik de indruk dat de thermiek niet zo hoog ging als in het binnenland.
De snelweg loopt op flinke hoogte parallel aan de Portugese grens. Vaak boven de 1100 meter. Iedereen in Spanje vindt het noordwesten het mooiste gedeelte zo is ons verteld. We zijn het daarmee wel eens.
Morgen gaan we met de bus naar het centrum van Santiago.

Santiago de Compostela, 9 mei
We zijn met de bus naar de stad gegaan en hebben de kathedraal bezocht die het doel van de pelgrims hier naartoe is. In een vergulde kist lagen de botten van St. Jacobus. Het centrum van de stad is oud en de straatjes zijn middeleeuws smal. Je kunt zien dat de stad vroeger rijk is geweest. Er is veel geld verdiend met de handel in oa zilver. De Ruta de la Plata, de zilverroute liep hier langs. Wel zijn er veel verschillende bouwstijlen vooral uit de 16e en 17e eeuw. Wel mooi en er hangt een prettige sfeer. Zelfs met bedelende mensen en een kotsende dronkaard op het plein voor de kathedraal. Het stikt van de kloosters en de kerken.
De kerk had het in de 11e eeuw goed bekeken: er was een publiciteitsstunt nodig omdat de mohammedanen steeds meer terrein wonnen in Spanje. Daarom haalden ze botten van de heilige Jacobus hierheen. Vanaf het begin werd de stad een van de belangrijkste bedevaartplaatsen van Europa. Nu zie je er veel lopers die het om de tocht doen, niet om het doel.

• 09 Mei 2014 - 13:53

Harry:

OMG WHO CARES ?

• 09 Mei 2014 - 16:30

Marie-jose:

Hallo, dat is gemakkelijk dat de botten voor het oprapen liggen. Als je er dan zelf een mist, kun je er een andere in doen. Zal wel heiligschennis zijn. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Het weer hier wordt als maar slechter. Dag hoor, fijn weekend, liefs