10-5 Roquefort ( zuidwest van Millau) - Reisverslag uit Peyrens, Frankrijk van Johan en Magda - WaarBenJij.nu 10-5 Roquefort ( zuidwest van Millau) - Reisverslag uit Peyrens, Frankrijk van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

10-5 Roquefort ( zuidwest van Millau)

Door: Magda en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

10 Mei 2016 | Frankrijk, Peyrens

9-5 Gannat ( Nrd van Clermont Ferrand)
Na een rustige nacht aan de rivier de Yonne doorgereisd naar Gannat in het Centraal Massief. Over de reis valt weinig te vertellen behalve dat we het slechte weer tegemoet rijden. Gelukkig is het niet druilerig en schijnt de zon tussen de buien door. Frankrijk is mooi en soms geel van het bloeiend koolzaad.
Het stadje Gannat is best oud. De camperplaats is vlak bij het centrum en fungeert ook als petanquebaan voor de plaatselijke jeu de boulesclub. Van die oude mannetjes valt veel te leren. Ze kunnen op de cm nauwkeurig een bal van de tegenstander wegschieten. We zijn natuurlijk naar het oude centrum gewandeld om de benen te strekken en om te zien wat alles kost en wat er te koop is. Helaas moesten we vrij vroeg naar binnen voor de regen die vannacht doorzette. Opmerkelijk was dat onze schotelantenne de goede satelliet opving in het oosten, terwijl hij altijd op het zuiden gericht staat. Soms moet je oud worden om te beseffen dat je niet alles hoeft te snappen.

10-5 Roquefort (Zuidwest van Millau)
Ondanks slechte vooruitzichten hield het weer zich goed. Met een zonnetje en wat lagere temperaturen zijn we eerst naar de brug bij Millau gereden. Alles over de snelweg, maar deze keer zeker niet saai. Veel stijgingen en bochten met als hoogste punt 1130 meter. In de verte zijn de toppen nog besneeuwd.
Elke keer is het weer een geweldige ervaring om over de enorm lange en hoge brug bij Millau te gaan. Je bent bijna blij dat je de 11,60 euro tol mag betalen. Wat een uitzicht en wat een mooi ontwerp! Wij bouwen dammen, sluizen en dijken, maar de Fransen hebben hier ook een bijzonder object gebouwd. De pylonen waar de brug aan hangt zijn van een duizelingwekkende hoogte en het ding is 2500 meter lang. Om 3 uur zijn we in het beroemde plaatsje Roquefort aangekomen. We blijven op de parkeerplaats bij het toeristenbureau slapen. Prima: gratis internet vanuit de camper, toilet en campervoorzieningen en dat alles gratis. Wel een klein nadeel: morgen moeten we weer terug naar de snelweg en dat is een klim van 8 km en die is nog steil ook. Heen ging naar beneden, dus gemakkelijk, maar morgen moeten we afwachten of ons karretje ons weer boven brengt.
In ieder geval staan we goed met een prachtig uitzicht. De kaas heb ik nog niet geroken, maar de schapen waar die van gemaakt wordt hebben we wel al gezien. Volgens de brochures zijn er 750.000 van die melkproducentjes. De 7 kaasfabrieken hebben de regio waar het speciale schapenras loopt uitgebreid over drie departementen. De naam Roquefort is zo beschermd en er is toch genoeg van te maken voor de export. Die truc halen de Grieken ook uit met hun kaas, de feta. En wij hebben ook boerderijkaas die echt uit originele grote kaasfabrieken komt. Of was het nu de naam "kaas van de boer"? Wat maakt het uit, als het maar lekker is en we willen toch bedrogen worden en vooral niet te veel betalen. Morgen verder naar Leucate, als we tenminste boven komen.

• 11 Mei 2016 - 07:16

Marie-Jose:

Hallo, was helemaal vergeten te vragen hoe het met jullie is? Zit wel allemaal over mijn hondje te zeuren. Ik vind de streek waar jullie zitten erg mooi! Toen het viaduct er nog niet was, was het in ieder geval een hoop klimmen, dalen en bochtjes draaien. Wij zijn er vaak geweest daar. Het slechte weer komt langzaam onze kant uit. het is intussen wel erg droog hier, dus het mag eigenlijk best. Maar liefst 's nachts. Dag hoor, fijne vakantie verder, liefs

• 11 Mei 2016 - 16:59

Paul En Tessy Van Der Wegen:

Beste Magda en Johan
    Wensen jullie een heerlijke vakantie toe.
    We blijven jullie volgen, maar nemen tevens aan dat we jullie niet zien op de reünie van de EAC op 27 mei in Venlo.
    Fijne reis en beste groeten,
    Tessy en Paul

• 11 Mei 2016 - 19:44

Jolanda En Ed Mosterd:

Hallo Johan en Magda,

Wij wensen jullie een mooie en voorspoedige reis en geniet maar van alles wat je tegenkomt.

groetjes van Ed en Jolanda