Dag 21 en 22 - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Dag 21 en 22 - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Dag 21 en 22

Door: magda en johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

17 Mei 2012 | Spanje, Córdoba

Dag 21 en 22
Datum 17 en 18-05
Spanje, Villafranca de Córdoba, 25 km oost van Córdoba, camping La Albolafia.
Zoals we ook in Toledo hebben gedaan sleuren we ons vroeg uit bed en rijden de 20 km naar Cordoba. Wat een stad! Een wandeling langs de Guadalquivir en dan omhoog naar het historisch centrum met als eerste doel de mesquita/kathedraal, een oude moskee met daarin een kathedraal. Een van de drukke toeristische attracties van Spanje. Buiten de Jardin de Naranjas (met sinaasappelbomen omdat Koningin Isabella daar zo gek op was) en daarna naar binnen. Een echt woud van pilaren dat het dak draagt boven de grootste moskee van Europa. Hij dateert van de 8e eeuw. Boven de pilaren dubbele Arabische bogen in een sierlijk lijnenspel. Aan de randen een kapellenkrans. Dan tot onze schrik middenin dit prachtige gebouw met een magische lichtinval een erin geplante kathedraal en niet zo’n kleintje ook, in laat-gothische stijl. Hoe kunnen ze het verzinnen. De koning die eigenlijk zelf de opdracht had gegeven verzuchtte nadat de bouw klaar was: jullie hebben het mooiste gemaakt van ons land, maar daar iets voor genomen dat nergens op de wereld meer te vinden is. Toch moet ik zeggen dat de bouwmeesters er wel in geslaagd zijn de bouwfases en stijlen vloeiend in elkaar over te laten gaan en dat geldt zelfs voor de inpassing van de kathedraal. Uren er in rondlopen is nog te weinig om alles te zien.
Na dit bezoek wat door de stad gelopen en eindelijk eens aan de tapas gegaan. Nooit je afvragen wat je eet, maar het gewoon lekker vinden. Weer wat Spaanse woorden geleerd: Huevo=ei, maar hueva=kuit(visseneieren). Rauw in de azijn en olie is dat best lekker. Wel leuk eten al die kleine schaaltjes met van alles en nog wat. Verder door de straatjes gewandeld en het archeologisch museum bezocht. Dat is gebouwd op de resten van de Romeinse arena. Een uitstekend museum, gratis toegankelijk voor inwoners van de Europese Unie. Die hebben het trouwens zelf ook betaald. Naast het museum een kleine plaza waar het heerlijk uitpuffen was onder de palmen en de sinaasappelbomen en een naast een prachtige fontein. De stad kent huizen die rond een kleine, maar met veel bloemen opgefleurde, patio. De inwoners zijn daar erg trots op. Toch nog een flinke dagtrip, zeker na nog een bezoek aan een groot winkelcentrum waar Magda zich ook uit kon leven. Hoewel het erg warm was, hebben we daar niet zoveel last van gehad. ’s Avonds was het weer lekker uitpuffen.
De volgende dag hebben we een rustdag genomen en besloten nog een paar dagen op deze fijne camping te blijven. Op ons plekje daalt nu een regen van bloemetjes uit de acacia’s neer. Ze zijn uitgebloeid en de wind is opgestoken. Leuk was dat we toen we in het dorp een paar taartjes kochten om mee te nemen er een kunstwerk van gemaakt werd om ze in te pakken. Ze waren immers door mama zelf gemaakt volgens de verkoper.
Morgen eens gaan kijken in de natuur.

• 18 Mei 2012 - 13:52

Marloes En Michiel:

Hola,
    Zo te zien aan de foto's en het lezen van de verhalen gaat alles goed!
    Deze week voor het eerst van de kruiden geproefd en ze smaakte goed.

Geniet van jullie vakantie,
    Groetjes Michiel en Marloes

• 19 Mei 2012 - 19:15

Paul En Gabrielle:

Geweldige foto's. Leuk die Spaanse molens van Don Quichote.

Geniet ze, hier is het voor het eerst warmer aan het worden, maar aan jullie temperaturen kunne we niet tippen.

• 19 Mei 2012 - 20:19

Brigitte En Albert:

Och, wat geven jullie ons toch een lekker vakantie gevoel. Helemaal top.
    En wat een leuke foto's.
    Geniet er maar lekker van.

Groetjes Brigitte