Dag 27 - Reisverslag uit Fuenteheridos, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Dag 27 - Reisverslag uit Fuenteheridos, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Dag 27

Door: magda en johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

24 Mei 2012 | Spanje, Fuenteheridos

Dag 27
Datum 23-05
Spanje, RioTinto de Las Minas en Arencena.
Weer een uitstap. Ditmaal naar twee heel verschillende bezienswaardigheden: Eerst zijn we naar Rio Tinto de Las Minas gereden. Een gebied waar in dagbouw de hele streek overhoop gehaald is in de vorige eeuw. De mijnbouw dateert al van 5000 jaar geleden, maar eind 19e eeuw is met behulp van veel menskracht en de aanleg van een spoorweg naar de kust er pas echt tegenaan gegaan. Het lijkt wel of we op mars beland zijn. De grond is door de vele mineralen fantastisch gekleurd, maar de natuur is letterlijk afgegraven. Het was ten tijde van het Spanje van de honger, toen de mensen in de bergdorpjes werkelijk eikels moesten eten om in leven te blijven. (De schrijfster van “Kruistocht in spijkerbroek” schreef ook het verhaal “De eikelvreters”, wat zich hier afgespeeld zou kunnen hebben). Werkdagen van 12 uur van maandag t/m zaterdag in zomerhitte en winterkou waren normaal. Er was veel kinderarbeid en alles stond in dienst van de winst van de brittish Mining Company, die de hele zaak van Spanje gekocht had door uitgifte van aandelen. Industrialisme was in die tijd booming en er werd niet gekeken naar de omstandigheden van de arbeiders. In de bergdorpen was men er blij mee omdat de grond de groeiende bevolking niet kon voeden. De ziekten, ongelukken en het korte leven dat men er aan overhield nam men voor lief. Er is - natuurlijk voor de directieleden en bedrijfsleiders – een compleet Engels dorp uit de grond gestampt. Voor arbeidersprotest had men kogels als antwoord. In 1950 was de mijn niet meer rendabel en is gesloten. De rivier Rio Tinto is niet vervuild, maar op natuurlijke wijze te zuur en bloedrood gekleurd. Er leven alleen twee erg interessante bacteriesoorten in die door ruimtevaartdeskundigen bestudeerd worden. Beide soorten stammen uit de tijd dat er nog pas net leven ontstond op aarde en zouden vergelijkbaar zijn met het leven op Mars.
Na dit toch wat deprimerende bezoek naar Arancera, om de Gruta Marivallosa te gaan bekijken. Men zegt dat dit de mooiste grotten van Spanje zijn. Het is inderdaad prachtig. We maakten met een gids een wandeling van een uur door de onderaardse gangen en zalen en zagen de mooiste vormen die de natuur gemaakt heeft. Tot enorme penissen aan toe die met goedgevulde zak en al aan het plafond gegroeid zijn. Uiteraard weer een mooi stukje promotie van deze erg toeristische trekpleister.
De thuisreis was onverwacht mooi met prachtige vergezichten over dit erg verlaten gebied.
Morgen gaan we naar het zuiden, naar de kust