week 1 - Reisverslag uit San Remo, Italië van Johan en Magda - WaarBenJij.nu week 1 - Reisverslag uit San Remo, Italië van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

week 1

Door: johan en magda

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

29 April 2013 | Italië, San Remo

Vakantie voorjaar en zomer 2013
Vertrek 23-4-2013
Start vanuit Veldhoven
Dag 1 23-4 Saarlouis (D)
Na de nodige voorbereiding in de week vooraf en een probeertrip naar Noord-Holland zijn we met redelijk weer vertrokken. De route voert via Maastricht en Luxemburg (natuurlijk getankt, het scheelt 0,25 per liter diesel) naar Saarlouis. Daar vinden we een gratis camperplek bij een sportcentrum. Die avond gaan we bij Martin en Edith in Heusweiler op visite. Ze zijn beiden op gevorderde leeftijd en komen bijna niet meer in Veldhoven. Leuk ze weer eens gezien te hebben. Het in het donker terugrijden naar onze camperplek was wel even wennen. In ons land zijn we veel meer gewend aan verlichte wegen en in de regio waar we nu zijn is het stikke3donker. In ieder geval is er nauwelijks sprake van lichtvervuiling en dat merk je meteen aan de prachtige sterrenhemel. De weersvooruitzichten zijn voor een paar dagen prima.
Dag 2. 24-4 Baden-baden
Met prachtig weer vertrokken naar Baden-Baden. Onze nieuwe Garmin navigator doet het naar wens. Alleen heeft onze Claire, de standaard lultrut, een beetje last met het uitspreken van buitenlandse straatnamen. Voor de zekerheid houdt Magda er nog de kaart maar bij. In een voorstadje van Baden-Baden vinden we twee van de drie camperplekken gesloten. Een nieuwe is wel aangegeven, maar blijkt ons te verrassen met een pittige prijs. Voor 12 euro een nachtje staan waarbij je ook nog moet betalen als je water en/of stroom neemt is eigenlijk niet de bedoeling. Medecamperaars vinden dat blijkbaar ook en laten een protestbrief achter als ze de volgende dag vertrekken . In de buurt is een reusachtig winkelcentrum waar we heen wandelen en de middag doorbrengen.
Lekker een eerste echt zomerse dag om van de genieten met een ijsje in de zon!. Temperatuur zo’n 25 graden!
Dag 3 25-4 Wehr (Baden-Würtenberg)
We besluiten vanwege het mooie weer niet te lang te reizen. Onze Garmin bevat inmiddels een enorme lijst met camperplaatsen en we kiezen er een in het dorp Wehr, 20 km oost van Basel. In het stadspark, midden in het dorp. De omgeving is prachtig, de uitlopers van het Zwarte Woud, een natuurgebied, waar veel gewandeld wordt. We betalen in een bistro die in het voormalige station gevestigd is. Van treinrails is behoudens een oude ijzeren spoorbrug niks meer te zien. Leuk is dat je meteen een kaart krijgt (KONUS) waarmee je binnen de regio gratis gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. Omdat we er maar een nacht blijven maken we er geen gebruik van, maar misschien voor de toekomst goed om te weten. Lekker in de zon gezeten in het park, naast een vijver. Een beetje oubollig, maar wel gezellig. Op het terras van de bistro nog een lekker pilsje genoten. Je kunt aan de mensen merken dat het een van de eerste mooie dagen is. In het park wordt door flink wat mensen van de zon genoten. In de plaatselijke mediatheek was geen wifi, maar we mochten wel van de computers met internet van de bibliotheek gebruik maken om onze mail af te handelen. ’s-Avonds blijkt naast onze plek een hangplek te zijn. We hebben er niet de minste last van gehad. Wel bleek de jeugd een hoop rotzooi achtergelaten te hebben. Zal wel iets internationaals zijn vermoed ik.
Dag 4 en 5 26,27-4 Ponte Tresa (It)
Een flinke verplaatsing door Zwitserland. Krenterig als we zijn, eerst in Duitsland diesel getankt en daarna via de snelwegen naar het zuiden. Collie meldt zich per telefoon. Zij hebben wat oponthoud in Mulhouse, maar hebben onze hulp niet nodig. We zien ze misschien in Leucate. Het is voorjaar en geen vakantie en toch is het al behoorlijk druk op de weg. Voor de Gotthardtunnel staat al een korte file. Wel een lang end, 17 km onder een berg door. Aan de andere kant is het weer, overigens volgens de verwachting, inderdaad een stuk slechter. Buiig en met een temperatuur die 10 graden minder is dan gisteren. Voor Lugano slaan we rechtsaf naar ACSI-camping International Camping aan het Lago di Lugano. Op de weg langs het meer is het bumper aan bumper rijden. Volgens mij zijn alle inwoners tegelijkertijd op stap gegaan.
In Ponte Tresa de grens over naar het trubbelige plaatsje zelf, een grensdorpje waar het gezellig druk is. Vlak erna ligt de camping.
Het geheel ademt vergane glorie. Waren de Italiaanse meren in het derde kwart van de vorige eeuw een bekende vakantiebestemming voor welgestelden, nu is dat anders. De kleine camping staat bomvol vaste caravans met allerlei soorten aanbouwen. Alles is wat verouderd, behalve een nieuw toiletgebouw, dat gebouwd is met subsidie van de EG: een project ter ontwikkeling van Lombardije. Ze hebben het dus in Italie net zo goed begrepen als in Spanje…Je kunt met behulp van een card een elektronisch bediende poort laten openen en dan kom je op een smalle promenade die langs het meer loopt. We maken een eerste verkennende wandeling en besluiten twee dagen te blijven om daarna naar Porlezza te gaan waar we onze kennissen willen bezoeken. We maken driftig gebruik van de voorzieningen die de camping ons biedt. Helaas geen internet.
Dag 5 27-4 Ponte Tresa
Vandaag een rustdag. De hele avond en nacht heeft het geregend. Lekker uitslapen, langdurig ontbijten en daarna lekker lang onder de douche. Alles op het gemak. We zijn lopend inkopen gaan doen. In een door de plaatselijke bevolking druk bezocht barretje drinken we een lekkere cappuccino. Het plaatsje zelf wordt flink bezocht en de middenstand doet goede zaken. We krijgen telefonisch bericht dat Tini en Hen, die we in Porlezza willen bezoeken, pas volgende week woensdag aankomen. Hun reis is door een griep van Tini uitgesteld. Na lang dubben besluiten we morgen dan toch maar naar het zuiden te rijden. Het weer is daar misschien beter. We hebben er beiden geen spijt van deze route genomen te hebben. Het beviel goed in Duistland en we zien weer eens andere gebieden. Wel jammer dat we nu Hen en Tini niet kunnen ontmoeten, maar wie weet komt dat een andere keer wel weer goed. Wanneer we terugwandelen blijken we ongemerkt de grens gepasseerd te zijn. Blijkbaar zijn voetgangers geen controle waard en we stappen rustig de EG weer binnen. We zijn eigenlijk niet meer gewend aan grenscontroles nu we overal vrij over de grenzen kunnen gaan van de landen binnen de Gemeenschap. Aangezien Zwitserland daar niet toe behoort, merk je dat toch. Grensposten, andere valuta, waarde berekeningen, het lijkt voor ons iets van lang geleden. Zelf knap ik wat klusjes op als we weer bij de camper zijn en Magda doet de was. Net als we een 20 minuten buiten zitten begint het weer te regenen. We gaan maar naar binnen, daar maak ik dit verslag af en plan hoe we morgen zullen reizen en waar naar toe.
We zullen onderweg misschien een Mac Donald’s of een andere gelegenheid met wifi zien waar we dit verslag kunnen uploaden.
Dag 6
28-4 Ovado (Piemonte, It.)
De ochtend begint met somber en regenachtig weer. Er is weinig triesters als een camping in de regen te verzinnen. En dan blijken ze nog geen internettoegang te hebben ook. We zijn in de regen vertrokken, op ons gemak, en hebben de bergrit goed doorstaan. Aan de zuidflank van de Alpen ligt het begin van de Po-vlakte, de regio Piemonte. Tot onze verbazing wordt hier rijst verbouwd. In het kustgebergte overnachten we in het plaatsje Oveda. Prima plek, dichtbij het centrum. We hebben op deze zondagmiddag nog een wandelingetje door de stad gemaakt. Het was er wel erg rustig.
Dag 7
29-4 Marina di Taggia (Ligurië, It.)
We zijn aan de kust aangekomen. Onderweg veel regen. De snelweg weer verlaten en langs de kust richting San Remo gereden. In de steden was het verkeer op zijn zachtst gezegd erg trubbelig. We staan nu aan de monding van een rivier, de Argentina,bij een jachtwerf. We hopen maar dat het water niet te erg zal stijgen, want dan loopt de toegangsweg onder en moeten we dan hier de ellende uitzitten. Het zal wel meevallen. Het weer is wat opgeknapt. We gaan maar weer eens op pad om een internet toegang te vinden.

• 29 April 2013 - 18:46

Paul Van Der Wegen:

Beste Magda en Johan
    Jullie zij er al vroeg bij. Wij wensen jullie een geweldige vakantie toe.
    Wij zullen jullie blijven volgen.
    Beste groetjes,
    Tessy en Paul

• 29 April 2013 - 19:12

Jacqueline:

Hoi Johan en Magda,

leuk verslag. Leest lekker.
    Heb pas nu in de gaten dat jullie weg zijn.
    De geraniums hebben water gehad en hadden jullie ook die geraniums in de bakken op het pleintje gezet?
    Het weer is hier nog koud en blijft ook nog zo.
    Vrijdag gaan Peter en ik een weekje naar de boerderij.
    Vanavond even de stad in en morgen waterflesjes uitdelen in centrum Eindhoven.
    Onze poes is krosl en waarschijnlijk ook gedekt. We hadden een mooie kater geregeld.
    Eind juni komt, als alles goed gaat met Ginger, er dan een nestje jonge katjes.
    Tot de volgende keer.

Jacq

• 29 April 2013 - 21:08

Patricia En Ad:

Wij wensen jullie een hele fijne vakantie met hopelijk wat beter weer in het vooruitzicht. Geniet ervan en tot het volgende verslag.

• 30 April 2013 - 08:28

Marie-Jose:

Hallo, leuk van jullie te horen! Heb af en toe ruzie met skype. Ries en Leonie zitten op het moment in Venetie. Het was hier ook even warm en toen weer 10 graden naar beneden, dus wat dat betreft niets nieuws. Fijne vakantie verder, liefs