01-09, Montelivet les Bains - Reisverslag uit Vendays-Montalivet, Frankrijk van Johan en Magda - WaarBenJij.nu 01-09, Montelivet les Bains - Reisverslag uit Vendays-Montalivet, Frankrijk van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

01-09, Montelivet les Bains

Door: Magda en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

01 September 2013 | Frankrijk, Vendays-Montalivet

01-09 Montelivet les Bains, Médoc, 80 km noord van Bordeaux
Zondag, op een camperplek aan de Atlantische kust.
Gisteren, donderdag, zijn we pas om half elf vertrokken vanuit Belves. Eerst lekker op het gemak ontbeten met het heerlijke brood van de plaatselijke bakker. De weg naar Bordeaux door de Dordogne was mooi, maar wel bochtig en dat schiet dus niet zo op. Richting de kust zijn de wegen wel veel rechter en wordt het landschap vlakker. Veel wijngaarden en bijbehorend aanbod van de diverse chateaus. Bij Bordeaux was het niet druk en we zijn via de rondweg de Médoc ingereden. Een 80 km kaarsrechte wegen onderbroken door de doortocht door een stadje. Onderweg een toevalstreffer: bij een fruitkraam wilden we wat fruit kopen en daar stond ook iemand die geroosterde kip in delen verkocht, heerlijk gekruid en aangevuld met gebakken aardappelen. Dat scheelde voor Magda weer het bereiden van een avondmaaltijd en was uitgesproken lekker.
Montelivet les Bains is een stranddorp uit de jaren 70. Er lopen nog wat overjarige hippies rond. Ik ben op de fiets eens de omgeving gaan verkennen. Dat gaat goed, want het is een vlak landschap.
Onze staanplaats is prima. Vlakbij het strand is een douche en overdag een open toiletgebouw dat we kunnen gebruiken. Daar bleek iemand in te werkgesteld te zijn om overzicht en schoonmaak te houden. Zo houd je iemand wel van de straat en uit de WW.
Vrijdag werden we pas om 9.00 uur wakker. Alles staat hier wat later op. We zitten hier immers ten westen van de nulmeridiaan, eigenlijk ten westen van Londen. Dat kun je aan de loop van de zon wel merken. Het scheelt toch wel een uur met wat we gewend zijn. We zijn na het ontbijt naar de weekmarkt geweest. En wat voor een grote! Magda heeft zich weer uit kunnen leven. Er werd veel zeevis, mosselen en oesters verkocht, de laatsten als speciale lekkernij: zo uit de emmer, opengemaakt voor je en dan maar slurpen. Wij zagen dat niet zo zitten. Vanmiddag zijn we lekker naar het strand gegaan. Het weer is prachtig en de temperatuur is met zo'n 26 graden aangenaam. Er staat een verkoelend briesje. Het is al met dus genieten geblazen.
Zaterdag hebben een rustige dag gehad: boodschappen doen en daarna naar het strand. Met de regelmatige bewoners van deze camperplek een praatje gemaakt en de nodige info gekregen.
Zondag 1 september: Per fiets de plee weggebracht en uiteraard met een lege cassette met de wind mee terug gereden. We hebben een zaakje aangewezen gekregen waar op paarden gewed kan worden en waar je internet hebt. Het is vandaag voor de derde dag op rij markt. Toen we opstonden stond er een stevige wind uit het oosten: fris en dat zijn we niet gewend. Gelukkig schijnt de zon, dus het zal wel warmer worden. Tot nog toe zijn we vijf euro kwijt voor deze prima plek. Alleen vrijdagavond is iemand het staangeld op komen halen, uiteraard voorzien van een geavanceerd apparaat waar bonnetjes mee gedrukt werden.

• 01 September 2013 - 11:02

Gabrielle :

Is dit in de buurt van dunes de pila? ( hoogste duin van Europa). Die staat nog op ons verlanglijstje. Veel plezier daar!

• 01 September 2013 - 15:47

Ad En Patricia:

Johan, Johan toch
    Oesters verser dan vers, en jij laat de kans voorbij gaan, OETLUL.
    Een stuk of acht van die jongens met een uien azijn dressing opslurpen en Magda heeft s'avonds een knul van 21 in haar bed.

Doe voorzichtig,
    Ad en Patricia

• 02 September 2013 - 08:20

Marie-Jose:

Hallo, als het daar nog lekker is, moet je nog maar even blijven. Het is hier meer lange broeken weer, maar in de loop van de week gaat het weer warm worden, tot wel 28 graden! Laten we het hopen, dan hebben we tenminste weer een beetje het thuisgevoel. Dag hoor, veel plezier nog, liefs

• 02 September 2013 - 08:43

Put:

Groot gelijk van die oesters Johan! Laat Ad maar lullen.. Alles uit de zee gewoon laten zwemmen, niet vangen, want het is toch allemaal niet te vreten!

Gr. Put...