Week 4 deel 1 - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Week 4 deel 1 - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Week 4 deel 1

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

14 Mei 2013 | Spanje, Salamanca

Week 4 deel 1
Dag 22
13 mei, Salamanca
Het besluit om naar het warmere zuiden af te buigen blijkt een goede gok. Het weer is weer zoals we dat hier gewend zijn. Volop zon en hoge temperatuur die 'snachts flink daalt, waardoor je lekker slaapt. De rit was vrij kort, zo'n anderhalf uur over de snelweg door een golvend landschap, waarin het Spaanse graan nog niks kon doorstaan omdat het pas 25 cm hoog is. Een vruchtbaar gebied met een wijds uitzicht. Weinig dorpen en stadjes, maar die er zijn, zijn erg stil en mooi gelegen.
Bij aankomst op de camping blijkt dit een bekende pleisterplaats te zijn voor Nederlandse pensionados die naar Portugal reizen of weer naar huis gaan. Het bevalt goed en we blijven dan ook een paar dagen om wat uit te rusten en ons aan het Spaanse ritme aan te passen.
Dag 23
14 mei, Camping Regio, Salamanca.
Magda heeft vandaag een enorme was gedraaid, inclusief bijna het gehele interieur van ons karreke. Ik heb de camper uitgemest en water en toilet gewisseld. Deze acties waren hard nodig na zo'n 3 weken reizen. We brengen de dag volgens Spaans gebruik door. In de ochtend wat doen, daarna koffie en zitten. Om een uur of twee warm eten en een tukje. We gaan met de bus van kwart voor vier naar de stad. Vanavond later nog een warm hapje. Op deze manier maak je de dag tweedelig en leef je dubbel en dat op je dooie gemak. Het weer houdt zich vooralsnog goed, ondanks wat mindere vooruitzichten voor het midden van de week. We zullen het maar laten gebeuren. Volgens onze reisgidsen is de stad een langer bezoek waard.
In de avond na de stadswandeling weer thuis. Het openbaar vervoer is in dit land uitstekend. Salamanca heeft een wereldberoemde universiteit die al uit de 16e eeuw stamt. De kathedraal, moet je in het meervoud spreken want de nieuwe staat naast de eraan verbonden vroegere, Romaanse kerk. Het is een gotisch gebouw, enigszins herinnerend aan de St. Jan van den Bosch voordat deze door de restauratie lichter geworden is. Enorme dikke en hoge pilaren steunen het hoge dak. Buiten zie je dezelfde fabeldieren uitgebeeld als op de St. Jan. Er zijn veel bezoekers in deze op toeristen ingestelde stad. Het is hier een uitstekende plaats om van een terras van het kijken naar mensen te genieten. ach het leven met een pilsje en een ijsje in de warme zon is zo slecht nog niet. Opmerkelijk is dat er hier veel beeldjes van kikkers te krijgen zijn in de souvenierwinkels. De mythe zegt dat je voor je examen slaagt als je, zonder dat te zoeken, een kikker ziet. Wie geen examen hoeft te doen mag een wens doen in dat geval en die zal natuurlijk vervuld worden. Magda was bij dit soort dingen alleen met grote drang weg te krijgen. Het herinnert haar te veel aan Carnaval in Oeteldonk. We hebben er maar een paar gekocht en de verkoopster uiteraard het sprookje van dat kleine dorpje in het moeras verteld. Ze kende het niet en was er maar wat wijs mee. Zo zie je maar.
Morgen willen we een dag alleen maar in de zon klonten met een boekje. We zijn een beetje cultuurmoe. Er is ook zoveel te zien en te beleven!

• 15 Mei 2013 - 07:51

Marie-Jose:

Hallo, nou genieten jullie maar van de zon. Ik hoor net dat het tot zeker volgend weekend duurt voordat het hier weer wat warmer wordt. Jammer voor de mensen die met de pinksterdagen ergens op een Hollandse camping willen gaan staan. Het is misschien stom, maar ik had nog nooit van Salamanca gehoord. Dag hoor, liefs

• 26 Mei 2013 - 11:15

Henniemerks:

hoi magda en johan,hoi hoi zo te lezen vermaken jullie je wel,leuk hoor om dit allemaal te lezen,en prachtig weer! nou dat is hier wel even anders heel veel regen en koud!hebben nog steeds de verwarming aan.vandaag zondag 26 mei ben zou 80 zijn geworden,maar helaas.morgen word martijn 21 en gaan we uit eten in oirschot met zn allen leuk he.en magda je ben zeker al lekker bruin.veel liefs en groetjes hennie