Avila en Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Avila en Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Avila en Salamanca

Door: Magda en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

02 Mei 2015 | Spanje, Salamanca

1-5 Avila
Route: El Burgo de Osma, Segovia, Avila. Ongeveer 200 km
Vanochtend bleek dat 1 mei, Dag van de Arbeid, in Spanje een nationale feestdag was. Brood was alleen te verkrijgen via een achteraf straatje bij de achterkant van een bakkerij, mij aangewezen door een straatveger. Oma stond nog in haar ochtendjas het brood te verkopen. Misschien was het daarom wel zo lekker knapperig en warm. Gisteravond zagen we nog een groepje arenden uit een canyon opstijgen. Er zijn hier ook veel ooievaars(nesten). In een winkeltje met modelvliegtuigen zagen we een van de eerste zweefvliegtuigen hangen, een ESG, dezelfde die we boven de bar op de zweefclub hebben hangen. We nemen afscheid van dit mooie plaatsje in middeleeuwse stijl. Via een vruchtbaar gebied zijn we naar Segovia gereden, helaas met wat motregen. Magda verzint een truc om de onderbroeken te wassen. Vanochtend konden we de laatste nog aandoen, dus wassen was nodig. Water met de omvormer verwarmd en hup de boel in een vuilniszak met sop en in een emmer. Omdat de weg bochtig is hebben we een rijdende wasmachine. Na een uurtje wordt er gespoeld en in de douche opgehangen. Hoezo zelfvoorzienend? We volgen de noordwestzijde van de besneeuwde toppen van de Siërra de Guadarrama, een gebergte noordwest van Madrid. Het verkeer wordt drukker omdat iedereen de stad ontvlucht voor een lang weekend. In Segovia kunnen we het toilet lozen omdat we niet zeker weten waar dat opnieuw kan. De camperplaats van Segovia is mooi en pas nieuw, maar doet verlaten en saai aan, ondanks dat er veel campers staan. We gaan door naar Avila. Daar staan we nu aan de voet van de stadsmuur die om het hele centrum loopt en zeker 20 meter hoog is. De stadspoort is ook nog een 50 meter hoger dan waar we staan. We zien vanaf hier mensen over trappen omhoog zwoegen. We gaan met de bus. Voor 1 euro retour naar het centrum. Daar kan menige Nederlandse stad van leren. Avila mooi vanwege de muren en is gezellig druk, maar spreekt verder niet zo aan. Er zijn heel erg veel toeristen.

2-5 Salamanca
Route: Via A50 direct naar Salamanca. Ongeveer 90 km.
Het weer valt nog mee als we de over de grote vlakte naar De Camping Regio bij Salamanca rijden. Onderweg komen we een nog door niemand omschreven camperplaats tegen. We zullen de gegevens uploaden. Het landschap lijkt veel op de regio rond Lisse of Hillegom. Geel (van koolzaad), bruin/rood en groen in allerlei tinten. Het meest is graan. De velden zijn wel veel groter. Je kunt zeker 50 km ver kijken vanaf de enkele heuveltop. We doen eerst boodschappen als we op plaats van bestemming komen. Op de camping, die we van twee jaar geleden kennen, zijn we voor een wat langer verblijf binnen een tiental minuten ingericht en Magda kan de was vandaag nog ophangen. Morgen wordt het minder weer. We besluiten een echte rust- en aanklontdag in te lassen. Lekker lezen en als het kan buiten zitten met een wijntje of pilsje. Misschien gaan we maandag of dinsdag naar de stad. Salamanca heeft ook iets met kikvorsen, net als Den Bosch.

• 02 Mei 2015 - 20:45

Marie-Jose:

Hallo, is het gelukt met de was? Je moet natuurlijk wel goed zigzaggen onderweg. Wij hadden gisteren regen, maar vandaag weer redelijk. Op 1 mei geven ze hier lelietjes van dalen aan elkaar om de vriendschap te benadrukken. Wij hebben ontdekt dat het stokbrood van de Aldi erg lekker is. Ik weet niet of dat in Spanje ook zo is. Dag hoor, veel plezier verder, liefs Marie-Jose