Dag 40 en 41 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Dag 40 en 41 - Reisverslag uit Granada, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Dag 40 en 41

Door: magda en johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

09 Juni 2012 | Spanje, Granada

Dag 40 en 41
Datum 6 en 7-6
Spanje,Camping Las Lomas, 20 km oost van granada.
Dag 40
Vanuit Velez malaga naar Granada gereden. Een belevenis! Eerst langs de kust over een prima snelweg die meer en meer het gebergte ingaat dat hier bijna tot aan de kust reikt en dan opeens een kilometer of 10 oude weg omdat de nieuwe niet klaar is en er ook niks aan gedaan wordt. Bij Motrel het binnenland in over weer een autoweg, richting Granada. Wat een prachtig landschap! Wel nogal steile en vooral lange hellingen, daar verbleekt de opgang naar de Ardennen achter Luik bij. Zonder goede auto krijg je dat met een caravan niet voor elkaar. Dan kom je op een komvormige hoogvlakte en daal je naar Granada af. Dat ligt er inderdaad bij zoals het beschreven is, als een fata morgana, maar wel modern. Aan de rechterhand de bergen van de Sierra Nevada, maximaal 3400 meter hoog en inderdaad nog met sneeuw bedekt, al is dat maar weinig. Veel ruwe bergwanden en diepe smalle kloven. Bij Granada, dat op 680 meter boven zeeniveau ligt, verder de Sierra in omhoog en dan op 1100 meter kom je bij Camping Las Lomas. Wat een plaatje. 1e Categorie en ziet er keurig verzorgd uit. Het blijkt zeer bekend bij de Nederlanders. Daar zijn er zat van. Lekker plekje gevonden achter het zwembad en bij het restaurant genoten van het geweldige uitzicht. Hier kunnen we nog wel even uit de voeten.
Dag 41
Op aanraden van de campingbaas om 7 uur uit de veren en op pad naar het Alhambra. Het is daar vaak zo druk dat de toegang gesloten wordt en de rijen zijn langer dan voor de python in de Efteling. Het parkeerterrein was reusachtig. Zijn tip om automatisch per creditcard een ticket uit een machine te rukken bleek ook te werken. Na een kleine 10 minuten wachten werden we binnengelaten en konden we meteen naar het Nasridenpaleis. Om daar in te mogen krijg je een bepaalde tijd toegewezen op je ticket. Het bijzondere was dat ons vroege opstaan niet voor niks was. Er komen jaarlijks 3 tot 5 miljoen toeristen en wij waren vandaag praktisch de eersten. Alleen door zo’n bijzonder, nauwelijks goed te beschrijven monument te lopen en te kunnen fotograferen zonder mededingers (iedereen maakt toch dezelfde foto’s) is iets wat we niet snel meer zullen vergeten. Het Alhambra is een paleisstad van ongeveer 850 meter lang op een heuvel en bestaat uit een aantal delen. De een nog mooier dan de ander. We hebben zo’n bewondering gekregen voor de makers van al dit moois uit de 14e eeuw! Het spel van licht en donker, de figuren (Arabieren maken geen afbeeldingen van levende wezens, maar maken geometrische voorstellingen), de doorkijkjes, de afstemming tussen de gebouwen, de tuinen en waterpartijen met weerspiegelingen zijn heel indrukwekkend. We zijn op onze wandeling, waarbij je subtiel door het hele complex wordt geleid, begeleid door heerlijke geuren, met name door sterk ruikende bloeiende stephanotus struiken. In een van de gebouwen is ook een klein maar erg mooi museum waar enkele waardevolle stukken staan. Alleen al de houten en bewerkte zolderingen zijn een boekwerk waard. Ook heel knap hoe ze met het water om zijn gegaan om die fonteinen te kunnen voeden. De beroemde Patio de los Leones wordt momenteel gerestaureerd en kon alleen van afstand bekeken worden. De beeldhouwwerken van deze dieren werden in opdracht door een christenhandwerksman gemaakt. Het geheel maakte eenzelfde indruk als toen we het oude Dubrovnik tientallen jaren geleden zagen, maar dit was allemaal veel verfijnder. Het Alhambra mag je niet missen als je hier in de buurt komt!
De rest van de dag weer lekker bij het zwembad gelegen om uit te puffen

• 10 Juni 2012 - 19:58

Michiel :

Leuk dat jullie het Alhambra zo goed hebben kunnen bezichtigen! Wij blijven de reisverhalen met grote belangstelling lezen.

• 10 Juni 2012 - 20:44

Paul En Gabrielle:

Alhambra ziet er prachtig uit. 1001 nacht-achting. De bewerkelijke steenbewerking is goed te zien.
    Lijkt ons een geweldige ervaring.