Dag 51,52,53 - Reisverslag uit Mazarrón, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Dag 51,52,53 - Reisverslag uit Mazarrón, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Dag 51,52,53

Door: magda en johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

20 Juni 2012 | Spanje, Mazarrón

Dag 51,52,53
Datum 17,18 en 19-6
Spanje, Camping Playa de Mazarrón, Bolnuevo/Mazarron, Zuidwest van Cartagena
Deze drie dagen hebben we voornamelijk op de camping doorgebracht. Ons tripje naar Puerto de Mazarrón voor de boodschappen dreigde een fiasco te worden omdat de Garmintrut ons de kortste weg wees via hele kleine weggetjes tussen kassen, maar we zijn er toch gekomen en hebben op de terugweg zelf ons verstand maar gebruikt. Opvallend was het verschil tussen de twee plaatsen. Puerto lijkt al ouder en langer bezig te zijn met toerisme dan Bolnuevo. Er zijn ook meer Engelsen. Het plaatsje ligt er wat slecht onderhouden en niet schoon bij.
Vandaag gesproken met de tuinman van de camping. Hij is de hele dag met de bloemen, planten, palmen en bomen bezig. Volgens hem is dit de slechtste tijd voor de planten omdat ze te weinig water van boven krijgen en ze dan versneld het zoute water opnemen, wat natuurlijk niet zo goed is. Ik heb hem een compliment gemaakt omdat verschillende planten en bomen bloeien en vrucht heb zien dragen die ik dat anders nooit doen. Omdat het WC-gebouw zo op het Alhambra leek vroeg ik hem of hij dat wel eens gezien had. Alleen toen hij heel klein was, was het antwoord. Toch is het bijna vergelijkbaar. Wat betrokkenheid bij je werk na jaren op kan leveren!
We brengen de dagen luierend bij de caravan en op het strand door. Lekker even geen cultuur, kerken en paleizen.
Vannacht is een onweer overgetrokken dat van zee kwam. Ik had net de auto gewassen en mocht dat dus vanmorgen nog eens overdoen. Het leek net of de hele Sahara erover uitgestort was.
Spanje is nu helemaal in de ban van het Europees voetbalkampioenschap. Ze staan bovenaan in de poule en zijn zeker van de kwartfinale. Nederland is uitgeschakeld. Vandaag stonden daarnaast de kranten weer bol van de dramatische ontwikkelingen op de beurs. Die is weer met bijna 4% onderuit gegaan. Spaanse mensen die ik sprak gaven de schuld aan zakkenvullers, de banken en incapabele en corrupte politici op alle niveaus. Ik denk dat Spanje nog een zware tijd tegemoet gaat. De ambtenaren worden fors gekort, de werkloosheid neemt nog steeds toe, men gaat later met pensioen met lagere uitkering en ze denken erover om de Btw fors te verhogen. Probleem is ook dat de uitgaven van de overheid niet een op een georganiseerd zijn met het fiscale stelsel dat de inkomsten moet genereren. De diverse overheidslagen lenen veel om hun uitgaven te dekken. Hoezo schuldencrisis…….De uitstaande schuld is al meer dan 70% van het BNI per jaar. Men zal toch wel weer eens hulp moeten gaan vragen aan Europa en - hoe moeilijk ook – moeten accepteren dat externe experts, met voldoende macht omkleed, de Spaanse financiën zullen gaan controleren. Kranten schrijven nu over geruchten dat de bancaire schuld nog veel groter is dan men wil toegeven.
En wij maar vakantie vieren, terwijl het primair onderwijs hier geen centen meer heeft om te kopiëren. Enfin we brengen deviezen in. Spanje is eigenlijk een land dat een beter bestuur verdient, terwijl toch ook gezegd moet worden dat het gesjoemel met geld en corruptie in alle lagen van de overheid en het bedrijfsleven zit.

• 20 Juni 2012 - 10:14

Marie-Jose:

wat de economie van Spanje betreft, heb ik het idee dat dat tegenwoordig overal zo gaat. Hier ook! De rijken worden steeds rijker en de rest moet er voor boeten. Fijn je gesproken te hebben en leuk als jullie komen. Liefs

• 25 Juni 2012 - 18:04

Tiny Koppes:

Geweldig wat een verslag steeds en met voor ons toch wel soms heel herkenbare dingen.
    Het verschil tussen een camper en een caravan vinden wij zit voor namelijk in de manier van vacantie houden.Wil je niet steeds pootjes moeten uit draaien luifel etc. maar aan komen electa aan sluiten of niet uitdraaen van de luifel, tafel stoeltje klaar zetten,glaasje flesje en klaar. Onder weg boodschappen doen of even lekker op de fiets. Slecht sanitair jammer maar dat hebben we bij ons en in deze zit ook nog eens een grote koelkast en apparte vriezer.Je spaart je auto dachten we, maar Guido mag hem in onze vacanties gebruiken.Een caraven heeft wel meer ruimte vaak om te lopen en wat belangrijk is dat je voor goede stoelen kiest want daar zit je veel op.
    Fietsen doen juilie weinig tot nogtoe begrijp ik, het is het land er ook niet echt voor denk ik.
    Bij on gaat alles zijn gangetje Henri druk met de begoting van Rid.museum en vliegen, ik met oppassen kleding naaien voor Famke en broeken voor de muziekal waar Lucas in mee speeld laatste jaar voor hem op de basis school.Vanaf begin april hebben we een nieuwe zwart witte Spaniel en dat valt niet mee op ons flatje,wezijn nu zver dat we van elk uur naar elk ander halfuur met haar naar beneden gaan om haar uit te laten en snachts slaapt ze door tot ongeveer 7uur dus hebben we lange dagen maar ze is geweldig (ondeugend)Wat ik wel merk maar dat vul ik zelf in is dat Ik Magda voor de kerk op het bankje zag zitten maar dat ze steeds mee ging,hoe zit dat als ik vragen mag? Tot hoe lang blijven jullie nog weg? Liefs Tiny groetjes Henri