20,21,22 en 23 mei, Isla Cristina - Reisverslag uit Isla Cristina, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu 20,21,22 en 23 mei, Isla Cristina - Reisverslag uit Isla Cristina, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

20,21,22 en 23 mei, Isla Cristina

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

23 Mei 2014 | Spanje, Isla Cristina

20, 21, 22en 23 mei, Camping Giralda, Isla Cristina
Gisteren en vandaag werkte het weer niet zo mee. Gisternacht stevige regenval met onweer en flinke windstoten en vandaag zoveel wind dat we niet naar het strand konden.
Maar gebruik gemaakt van de gelegenheid om wat klusjes op te knappen. Onze huishoudaccu laadt niet op zoals we willen. De solarplaten krijgen te weinig zon en we staan ook nog onder een boom. Daarnaast levert de acculader wel voldoende stroom, maar toch schiet het niet op met opladen.
Ik kan er wel een externe acculader aanzetten en dan gaat het beter, maar voor gelaccu's is een specifiek oplaadprogramma nodig en dat kan dit ding niet. Maar hopen dat de zon morgen extra veel schijnt.
We zien wel. Van stroomverdelermodule was een zekering stuk, die heb ik vervangen. Een fout was niet te vinden.
Donderdag 22 mei
Het weer wordt beter: minder wind, meer zon. De buitentemperatuur kan nog wat hoger. Vandaag op de fiets naar het dorp geweest. Op een terrasje kwamen we in contact met een Spaanse man die jaren in Nederland had gewoond. Trots liet hij zijn kennis van het Nederlands over het terras schallen. Het liefst zou hij weer terug willen om werk te zoeken, omdat dat hier niet te verkrijgen is. Na de koffie nog wat gewinkeld. De middag doorgebracht met het proberen op te lossen van ons accuprobleem. Het lijkt wel of de accu als een nachtkaars uitgaat. De capaciteit is drastisch teruggelopen. Het opladen gaat ook erg langzaam.
Vrijdag 23 mei.
Weer eens kennisgemaakt met het onvolprezen Spaanse bedrijfsleven: Vanmorgen nogmaals onze elektrische installatie nagekeken. De huishoudaccu zou wel het probleem zijn. Ik twijfel echter ook aan de oplader of de verdelermodule. Op advies van de campingeigenaar niet naar de winkels bij de haven gegaan, waar ze deze systemen kennen van het gebruik op jachten, maar de automobieltechnicus, die altijd de campingvoertuigen onderhoudt laten komen. Aangezien hier ook een mij zeer bekende John Deertractor in gebruik is kan het niet fout gaan...
Monteur nummer 1 met maatje komt binnen een kwartier. Doet dezelfde meting als ik en probeert of de autodynamo oplaadt. Nee dus. Zonnepaneel afgeschakeld. Geen resultaat. Opbellen naar de zaak en vertrekt. Om speciaal apparaat te halen bij kennis. Monteur 2(de chef) met maatje komt na 20 minuten. Ik had zelf uitgedokterd dat monteur 1 vergeten had de 230 volt stroomaansluiting uit te schakelen. Dan wordt er dus niet opgeladen via de motor. Monteur 2 vertelde onder het uiten van lelijke woorden dat hij dat ook al bedacht had. Opladen via de motor lukt, via 230 lader niet. terwijl deze wel 14.5 volt levert. Waarschijnlijk accu stuk. Gaat accu bestellen en neemt oude gel accu mee. Maatje mag die uit de camper tillen. Nieuwe gel accu wordt besteld in Huelva en komt vanmiddag. Kosten worden doorgebeld. Na vertrek bleek dat de aansturingsmodule met hoofdschakelaar niet meer werkt, omdat die minimaal 10 volt vraagt. Koelkast werkt nu ook niet meer op 230 volt vanwege gebrek aan schakelstroom. Waterpomp oa voor het doortrekken van de plee ook niet en de rest ook niet. De 220 stopcontacten wel. Uitschuifbare instaptrede ook niet. Was bij het starten van de motor automatisch ingeschoven. Heel gemakkelijk bij het instappen en vooral bij het uitstappen... Bericht gekregen dat een nieuwe gel accu pas over vier dagen, dinsdag, komt. Groothandel kon fabriek niet meer bereiken: na etenstijd gesloten, vrijdagmiddag. Kosten bleken een godsvermogen. Arbeidsloon wel erg laag. Weer gebeld om oude accu terug te krijgen. Na 30 minuten verschijnt monteur 1 zonder maatje, maar met nieuwe zuuraccu. Bijna etenstijd, dus verzoek deze zelf in te bouwen. Alles doet het weer via nieuwe zuur accu. Oplader blijkt ook te werken. Bij de verdelermodule is al een paar keer de zekering van de gesimuleerde D+ gesprongen. Deze beveiligt het relais dat zorgt voor het uitschakelen van de koelkast op 12 volt en het intrekken van de instaptrede als de motor gaat draaien. Volgens gecertificeerde chefmonteur 2 was dit op te lossen door een zwaardere zekering te gebruiken. 7 ipv 3 ampère. Die van 3 waren toch niet te krijgen. Ik heb het maar bij 4 ampère gehouden.
Inmiddels genieten we weer van de zon, een pilsje en van flink wat belangstelling van medecamperaars die komen vragen wat er zoal kapot ging. Gelukkig hebben we tijd zat en we waren toch al van plan hier langer te blijven. Zo zie je maar, het komt allemaal weer goed en zo niet, dan toch.

• 23 Mei 2014 - 18:54

Marie-Jose:

Hallo, hopen maar dat het nu verholpen is. Henny en Gerrit hadden een soortgelijk probleem. Hadden een nieuw onderdeel besteld wat uit Duitsland of Italie moest komen. Zij zijn later weggegaan. Als jullie het nu in Italie op moeten halen, zit je in ieder geval dichter in de buurt. We hebben gehoord van het noodweer in Frankrijk vooral. Moeten maar kijken of het ten koste is gegaan van onze pruimen en appel-oogst. Het was hier vandaag niet veel met het weer. Een stuk kouder en zwaar bewolkt. Vanaf een uur of 5 is het weer opgeklaard, dus morgen weer nieuwe kansen. Het lage druk gebied wat jullie geplaagd heeft is intussen onderweg naar Nederland, dus wat dat betreft moet het goedkomen bij jullie. Dag, fijne vakantie verder en ik spreek jullie wel weer, liefs

• 25 Mei 2014 - 11:49

Ad En Patricia:

Hola luitjes

Een lader gaat bijna nooit stuk. Maar een gelaccu vraagt soms een andere lader dan een zuur accu. Zeker is dat een gelaccu bijne nooit helemaal tot het maximale wordt volgeladen door een zuurlader.
    Nu is dat niet erg als je op een camping staat, maar ga je een paar dagen wild kamperen heb je kans dat je je accu eerder leeg is. Ik begrijp dat je zonnepanelen hebt, nu dan hoef je helemaal geen zorgen te hebben. Wel even checken of die wel laden. Je zou niet de eerst zijn waarbij de paneeltjes geen stroom leveren.
    Een beetje ontbering op zijn tijd houd de pensionado bezig!!

Groetjes, en doe voorzichtig,
    Ad en Patricia