Week 2 - Reisverslag uit Malgrat de Mar, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Malgrat de Mar, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

05 Mei 2013 | Spanje, Malgrat de Mar

Dag 9
30-4 Six Fours les Plages (tussen Toulon en Marseille, fr)
Gisteren aangekomen in Si Flour les Plages. De camperplek was net voor ons volgeraakt en we zijn uitgeweken naar een Acsi-camping die Les Plages heet, slechts anderhalve km van het strand, maar wel op een berghelling. Dus dat strand kun dan wel vergeten.
Dag 10
1-5 Fontvieille, 12 km NO van Arles(fr.)
Na een niet zo,n lange rit met enige opwinding toen we door Marseille te moeten gaan (we nemen uit principe en uiteraard gierigheid zo min mogelijk tolweg) komen we aan in het gebied waar Van Gogh zijn mooiste schilderijen maakte. Het licht is inderdaad intens, nu het weer helemaal opgeknapt is. De camperplaats, ja ook voor niks, is in een oude steengroeve bij een oude molen. De schrijver Daudet heeft hier in de negentiende eeuw inspiratie opgedaan en er is een route opgezet om dat ook te ondergaan. De molen staat op. Rand van een middelgebergte zodat je het hele laagland tot aan de zee kunt overzien, inclusief een tactisch achter een kurkeik verstopt beleven op een raffinaderij en containerhaven aan de kunstnier er lustig op los staat te stinken. Maar zoals gezegd uit het zicht. We maken een lange wandeling met uiteraard een stop bij een terrasje, waar ook de Fransen lekker zitten te genieten van het mooie weer. Daarna bergop weer terug.
Dag 11
Donderdag 2-5 St Pierre de Mer
Op ons gemakje via de kust naar St. Pierre sur Mer gereden door de Camarque. De camper kan ook door kleine straatjes. De paarden en ook de flamingo,s gezien die daar wat verveeld in het water stonden rond te hangen. Geen rose, maar witte. Na een toch wel behoorlijk lange reis zijn we aangekomen op een prima camperplek. Vanmiddag lekker naar het strand. Misschien blijven we hier wel twee dagen. We zien wel.
Dag 12
Vrijdag 3-5
Malgrat de Mar Camping La Tordera
Vandaag toch maar weer vertrokken van de camperplaats in St. Pierre de Mar. Op naar onze huiscamping bij Malgrat de Mar. Er staat een speciale route op het programma. Eerst eens kijken of onze vrienden Rieneke en Collie te vinden zijn in Leucate. Nou die waren op een andere plek als dat we dachten. Gemist dus. Jammer. Dan door naar de Spaanse grens, maar dan via de meest oostelijke route, langs Port Bou. Een prachtige bergweg met veel bochten en bij de grens flinke stijging. Heel mooi hoe de vroegere piratennesten, later vissersplaatsen in een inham liggen. Zonnetje erop en je kunt je geluk niet op bij het zien ervan. Op een parkeerplaats blijkt een korte wandelroutes langs een voormalige dynamietfabriek van Alfred Nobel te leiden. Het gebouw stond er nog ondanks vele onbedoelde explosies. De ontvangst op de camping was als vanouds. Leuk om al onze Spaanse bekenden weer te zien! Binnen de kortste keren voelen we ons weer helemaal thuis.
Dag 13
Zaterdag 4-5
In het begin van de avond naar de dodenherdenking gekeken. je voelt je toch weer even verbonden met je eigen land voor een kort moment.
Omdat het een van eerste weekends van het seizoen is wordt een Feria georganiseerd. Eigenlijk een Andalusisch feest, maar daar maken we geen van allen een probleem van. We zijn ons te buiten gegaan aan tapas begeleid door een lekkere vloeibare ondersteuning, maar hebben ons niet gewaagd aan het dansen van valencianas. Het was op het terras om 01.00 uur fris maar daar was de feestvreugde niet minder om. Omdat veel mensen uit de regio Andalucische wortels hebben sprak het thema erg aan. Zowel de dames als de heren hadden hun "traje" uit de kast gehaald. We waanden ons bij de opnamen van een promofilmpje voor Spanje. Echt genieten met mensen die we tot ons plezier na bijna een jaar weer ontmoetten. Al met al een geweldige avond gehad.
Dag 14
Zondag 5-5
Vandaag een prachtige dag. Massaal gaat iedereen naar het strand. In de zon is het heerlijk, in de schaduw maar 16 graden en dat zal in de loop van de dag oplopen naar boven de 20. Een buurman komt ons omstandig waarschuwen voor diefstal als we zomaar langs de weg overnachten. Bovendien vertelt hij dat de diesel hier in het begin van de week altijd goedkoper is. Uiteraard krijgen we ook een hoop toeristische info waar we in ieder geval moeten gaan kijken, in zijn eigen stad uiteraard. Als we vertellen waar we morgen heen gaan mag dat ook. Vandaag zoeken we contact met kleinkind Anouk en Paul om hen te feliciteren, omdat we nu internet hebben.
In Spanje is de crises goed merkbaar. Het is het gesprek van de dag en iedereen klaagt. Na de koffie gaan we ook naar het strand. Morgen het binnenland in.

• 05 Mei 2013 - 17:19

Ad En Patricia:

Lieve Magda en beste Johan

Vandaag het stof van onze camper afgespoten. Gaan met hemelvaart helemaal naar Axel!!
    Het doet ons deugd dat de temperatuur hier beter is als bij jullie. Dus heb ik patricia maar op een ijsje getrakteerd. Magda zal er nog wel geen zin in hebben. Waar blijven de eerste foto's van de camper!!!

Geniet er van en doe voorzichtig.

• 06 Mei 2013 - 07:40

Marie-Jose:

Hebben jullie niet eens de stieren gezien in de Camarque? Die horen er oo nog bij. Het weer hier is prima. We hebben gisteren massaal in de zon bevrijdingsdag kunnen vieren. Dag hoor, fijne reis verder.