Week 3 deel 3 - Reisverslag uit Valladolid, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Week 3 deel 3 - Reisverslag uit Valladolid, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Week 3 deel 3

Door: Johan en Magda

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

12 Mei 2013 | Spanje, Valladolid

Dag 18
Donderdag 9-5 Alquezar
Vandaag zijn we terechtgekomen in Alquezar een stadje dat helemaal in middeleeuwse staat is teruggebracht. tot onze verbazing konden we op een goede camperplaats terecht met een geweldig uitzicht over de omgeving. die bestond uit een landschap met diepe canyons. in de lucht cirkelden gieren en adelaars. een prachtgezicht. Canyoning is hier de sport waar de meeste bezoekers zich mee bezig houden. De reis hier naar toe was al onverwacht mooi geweest: eerst de pyreneeen uit en daarna door het natuurgebied van Parque de Guara. We heben ervan genoten. later op de dag hebben we het dorp bezocht.
Dag 19 vrijdag
10-5 Camping Ezcabar, Pamplona.
Vandaag waren we toen we wakker werden helemaal in de wolken. Die trokken na een uurtje op en toen konden de gieren meteen in een groep in de thermiek omhoog. Wat een zwevers! We zijn van deze mooie camperplek vertrokken met zonnig weer en zijn langzaam de Pyreneeën uitgezakt. Eerst nog een stukje door de bergen en toen de snelweg op. Helaas niet voor lang. Hij was nog niet af. Weer een slingerende tweebaansweg. Wel werden we verrast op deze tocht door smalle en hoge kloven en weidse vergezichten op de besneeuwde bergen op de Franse grens. Na enig zoeken vonden we de camping waar we vriendelijk ontvangen werden.
Dag 20 zaterdag.
11-5 Camping Ezcabar, Pamplona
Deze dag gebruikt voor een bezoek aan Pamplona. We zijn per bus gegaan. Prima geregeld, maar wel eerst 1,5 km lopen naar de bushalte. En dat nog wel over de pelgrimsroute Camino de Santiago. Hebben we dat ook eens gedaan. De hele route is bijna 900 km. De stad Pamplona maakte alles goed. Het leek Den Bosch wel, zo gezellig. We vielen weer eens met onze neus in de boter: een of ander feest met "fallas" ( een soort reuzenpoppen, die door de straten gedragen werden met veel plezier en muziek begeleid). Het bleek een of andere herdenkingsdag van de onafhankelijkheid van Navarra/Baskenland te zijn. Ik ben bijgepraat door iemand die zei dat Baskenland een eigen taal heeft, het Euskadi. Je verstaat er geen bal van en mijn informant zei dat de Basken de bakermat van de Europese cultuur waren. Dat verhaal had ik wel eens eerder gehoord. Al met al net het Oeteldonckse Carnaval dus ik heb Magda weer eens vast moeten binden. Ze gaat immers meteen met optochten en de muziek mee en verdwijnt dan grijnzend van oor tot oor uit het zicht. De binnenstad, bekend van het San Ferminfeest waarbij de stieren door de straten naar de Arena rennen, begeleid door idioten gewapend met een opgerolde krant en gesterkt door forse hoeveelheden drank, is niet zo groot en eigenlijk ook niet zo mooi, maar ze hebben er hele lekkere tapas en wijn. Er was ook een rosé-proeverij: je koopt dan een glas waarmee je door de straat kunt lopen en proeven van de verschillende wijnsoorten en je krijgt er een heel raar rose strohoedje bij.
Al met al een leuke dag met toch ook flink wat loopwerk. Opvallend is dat de mensen hier erg behulpzaam en vriendelijk zijn. Ze maken heel gemakkelijk contact.
Dag 21 zondag
12-5 Valladolid, camperplaats
Omdat we een beetje hogere temperatuur wilden ervaren zijn we afgebogen naar Valladolid. De kathedraal van Burgos bewaren we voor een volgende reis. We hebben er een echte reisdag van gemaakt, zo'n 300 km over vooral snelwegen. Vanmiddag de stad bekeken. Weer een feest: San Pedro en het is vrijdag al begonnen. Op de Plaza Mayor en op andere punten in de stad staan enorme muziektenten opgesteld, met navenante geluidsinstallaties. Op de terrassen wordt stevig van de zon genoten. Het scheelt voor ons in ieder geval meer dan 10 graden en daar doen we het maar mee! Het is best gezellig. Wel is de stad zo'n allegaartje van bou

• 12 Mei 2013 - 20:42

Brigitte:

Hoi genieters. Leuk jullie verhalen te lezen. geniet er nog verder van.

• 12 Mei 2013 - 20:44

Gabrielle:

Klinkt gezellig! Maar niet klagen over de kou, het is vast niet zo erg als hier..

• 12 Mei 2013 - 21:48

Julia Van Akkerveken:

Hoi Johan en Magda fijn dat het zo leuk is , volgende keer neem je haar kiel maar mee ,dan kan je haar wel los laten verder nog een fijne vakantie gr uit het natte holland wij hebben de kachel aan .

• 13 Mei 2013 - 07:41

Marie-Jose:

Hallo, reizen jullie gewoon de feesten achterna of moeten we het omkeren? Er is feest zo gauw jullie ergens verschijnen! Gezellig hoor! Goede reis naar Salamanca. Liefs