Calatayud, Spanje - Reisverslag uit Calatayud, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu Calatayud, Spanje - Reisverslag uit Calatayud, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

Calatayud, Spanje

Door: Magda en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

28 April 2015 | Spanje, Calatayud

25-4 Monclar de Quercy
Deze zaterdag hebben bij onze familie doorgebracht. Ondanks slechte vooruitzichten bleek het toch prima zonnig weer. We hebben een uitstap gemaakt naar de provinciestad Montauban. Een mooie oude stad met een centraal plein dat al erg lijkt op de Spaanse plaza's met prachtige arcaden aan vier kanten. Het was goed toeven in de zon.

26 - 4 Lannemezan
Route: Monclar de Quercy, Villemur sur Tarn, Toulouse, Lannemezan. Ong 175 km.
Vanmorgen na de koffie uit Monclar met moeite vertrokken omdat het zo gezellig was en even aangegaan bij onze Franse campingvrienden Daniël en Cristine. Een leuk weerzien. Onmiddellijk werd opgebeld naar hun kinderen waarna we ook bij Véronique en Jean-Marc langs zijn gegaan. Daar was de vreugde niet minder en ons korte bezoek werd afgesloten met het meegeven van een paar flessen wijn en een uitnodiging om vaker te komen. We zullen elkaar over een paar maanden weerzien op onze huiscamping La Tordera. Na een prachtige rit over wat kleine wegen over de uitlopers van de Pyreneeën zijn we op de camperplek van Lannemezan, tussen Tarbes en Toulouse aangekomen. Helaas is het weer omgeslagen, het giet. We staan samen met een poppenkasttheater en andere kleine circustheaters met ook nog een groep Roma. Later komen nog wat meer toeristencampers bij ons staan. Morgen zijn we van plan de bergen in te trekken.

27-4 Alquezar, ( Nrd van Barbastro) Aragon, Spanje
Route: Lannemezan, tunnel van Bielsa, Ainsa, Alquezar. Ong. 175 km
De hele nacht heeft het geregend en we hebben de dikke deken er maar bij genomen. Vanochtend op het dorpsplein brood gehaald en ontbeten met uitzicht op de plaatselijke bevolking in regenpakken. Daarna met regenweer de Pyreneeën in. Het laatste stuk voor de tunnel in de tweede versnelling naar boven over een kilometers lange helling van 10% met haarspeldbochten. Voor de tunnelingang stond een stoplicht voor geduldige mensen (11 minuten wachttijd), dus goed voor een bak koffie. Dat alles in de regen, plekken eeuwige qsneeuw en mist. Aan de Spaanse kant was het weer bijna meteen opgeknapt. Een verschil van zeker 12 graden met een heerlijk zonnetje. We zijn over een op kaart witgekleurd bergwegje door het natuurpark met canyons gereden. Daar waren we al eens eerder, een van de mooiste gebieden van Spanje. Nu zijn we op de camperplaats aangekomen waar maar twee anderen staan. Wat een uitzicht!! Wel winderig vanwege stijgwind. We kijken uit over de hoogvlakte doorsneden met canyons en op een middeleeuws, autovrij stadje in Moorse bouwstijl. Achter ons de Pyreneeën met de besneeuwde toppen van de Montes Perdidos. Dat betekend verloren bergen, maar die kun je toch echt niet kwijt raken. Straks gaan we een 10 min. lopen naar Alquezar om daar een terrasje te zoeken. Het leven van ons pensionados valt niet mee......... Bij het avondeten en de nazit in de camper hebben we genoten van de wijn die we van Jean-Marc en Véronique kregen. Heerlijk!

28-4 Calatayud
Route: Alquezar, Huesca, Zaragossa, Calatayud. 204 km.
Vanochtend zaten we aan het ontbijt en werden we verrast door een 20-tal lammergieren die in een grote groep vanuit het ravijn naar boven thermiekten om via de hogere canyons naar de bergen te zweven. Met hun spanwijdte van 2,5 meter is dat een indrukwekkend gezicht, zeker als je zoals wij op ze neerkijkt vanuit je luie stoel.
We zijn aangekomen in Calatayud, op een camperplaats die we kennen. Vorig jaar was er hier een bijeenkomst van VW-campers. Het is nu stil. De reis verliep redelijk vlot, het eerste stuk uiteraard langzamer dan de route over de snelweg die volgde. Op borden boven de weg werd gewaarschuwd voor harde wind en dat was niet voor niks. De wouden van windmolens die hier staan werden bijna omgeblazen. Na de oversteek over de laatste bergrug was de ellende van wind in de zij helemaal over. De autonome regio Arragon kenmerkt zich door de roodbruine kleuren. De bakstenen hebben die tint uiteraard ook. De steden en dorpen passen zo mooi in de kleuren van het landschap dat wat dor aandoet, alhoewel er toch graan verbouwd wordt.
De stad is vlakbij en doet levendig aan. In de gebouwen en straten is de Moorse geschiedenis nog goed te zien. Er is ook een Moorse wijk en een paar kilometer terug een grote Romeinse opgravingsite, Bilbilis genaamd. In de omgeving is ook genoeg te zien.
We gaan nu eerst naar een pleintje om daar op een terras met WiFi deze verslagen op internet te zetten en dan zien we wel verder. Een Spaans pilsje zal zeker smaken, zeker nu de temperatuur opgelopen is naar 25 graden.

• 29 April 2015 - 07:56

Marie-Jose:

Hallo Magda en Johan, ja de voorspelde regen is toch nog gekomen. Het is ook een eind afgekoeld, maar het begint al weer bij te trekken. Het was maar stil nadat jullie verder zijn gegaan. Veel plezier nog daar, liefs Marie-Jose