2-6-2017 Oviedo en Leon - Reisverslag uit León, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu 2-6-2017 Oviedo en Leon - Reisverslag uit León, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

2-6-2017 Oviedo en Leon

Door: Magda en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

02 Juni 2017 | Spanje, León

31-5-17 Oviedo
Voor het eerst de kust verlaten en een half uurtje het binnenland ingereden over een wat saaie autosnelweg. We staan op een camperplek met supermarkt, bar met wifi, bushalte en een chinese winkel in de buurt. Die hebben we allemaal bezocht. De stad ook en daar gegeten. Gezellige winkelstraten met talloze restaurantjes, echter niet echt bijzonder om te bezoeken. Het begint hier alweer behoorlijk warm te worden. Blijkbaar is het hier kersentijd want we zijn nu aan de derde kilo begonnen omdat ze in de aanbieding zijn. Lekker!

1-6-17 Leon
Na een 120 km neergestreken in de hoofdstad van de deelrepbliek Castilia y Leon. De tocht was onverwacht mooi: door het kustgebergte en dan niet via de snelweg. Onze Ford hield zich goed met max 15% stijgen en dat over een behoorlijk stuk van zo'n 10 km. Niet aan te raden wanneer je weinig ervaring hebt met rijden in de bergen: Tussen de 2700 en 3000 toeren blijven en rustig in de 2e versnelling naar boven. Wat een mooie vergezichten hebben we gezien en hoe opvallend wisselde het landschap nu we de kust met zijn vochtige klimaat verlieten en de hoogvlakte die lag te broeien in de zon opreden. De afdaling van de pas over het Cantabrisch gebergte was veel minder spectaculair en al snel zagen we de stad Leon liggen in een keteldal. Toen ik vanmiddag de bushalte ging zoeken bleek de zon mij bijna tot ontbranding te brengen. Snel maar de spaanse dagindeling in gaan stellen: siesta, drankje, vroeg avondmaal en dan met de bus de stad in.
Tijdens deze reis deed zich wel een opmerkelijk feit voor: Johan is in het Franse Leucate en daarna nog 3 keer zijn portemonnee kwijt geraakt, maar heeft hem steeds weer terug gekregen/gevonden. Zo iemand zou eigenlijk alleen maar een leren zakje met de inhoud van 2 euro aan een koordje om zijn nek moeten hebben, begeleid door zijn echtgenote die wel op de beurs kan passen. Nu Magda dit berichtje leest zegt ze dat het dan ook wel 2,90 mag zijn als ik het zakje maar niet van mijn nek afhaal bij het betalen.
Vanmiddag met de bus naar de stad geweest. Was leuk met het toeristentreintje door de stad gereden dat gevuld was met demonstranten tegen het TTIP-akkoord. Magda mocht ook een groot karton met een letter van de protestregel vasthouden. De chauffeur wilde er snel van af en reed als een gek door de oude stadsstraten. Halverwege flikkerde er bijna een demonstrant uit het treintje omdat zijn deurtje in een bocht openvloog. Het is dat de gemiddelde leeftijd erg hoog lag anders waren miskramen door het gerammel over de keien niet uitgesloten. Eigenlijk was dit leuker dan een doorsnee toeristenrondleiding. Daarna een terrasje met drank en tapas en de dag leek niet meer stuk te kunnen. Helaas hebben we op de terugweg de verkeerde buslijn gekozen en kwamen we na een wandeling van ettelijke kilometers met de tong op de schoenen thuis. Gelukkig was het in de camper nog 30 graden en hadden we geen last van kou.

• 02 Juni 2017 - 18:58

Stef En Jolanda Franken:

Hoi Magda en Johan,

Lekker genieten ! We zijn een paar dagen naar Valkenburg. Weer is goed. Bijeenkomsten NKC met gedupeerde Ford rijders heeft plaatsgevonden. Het voorstel van Ford werd met teleurstelling en gehoon ontvangen. Er zit nog steeds geen schot in. Wordt een zaak van lange adem. We prijzen ons gelukkig dat we geen stukken hebben.

Groetjes,

Jolanda en Stef

• 03 Juni 2017 - 07:41

Marie-Jose:

Hallo daar, ik hoor het al, goedkope vakantie voor Johan als het zo door gaat! Wanneer je toch je portemonnee kwijt raakt, kun je ook niets uitgeven. Maar met een kettinkje aan je broek moet het ook lukken. We hebben hier in het dorp een alcoholist die doet dat al jaren! Ik heb gisteren geleerd hoe ik Peet zijn spuiten in zijn bil moet doen. De uitleg ging allemaal nogal snel, dus ik hoop dat ik het goed doe de volgende keer. Wie weet hoe hij er van opknapt! het was hier luilakken afgelopen nacht, maar ik heb niets gehoord. De jeugd van tegenwoordig is gelukkig te lui om herrie te maken 's nachts. Ik wens jullie een fijn weekend, liefs Marie-Jose