30-5-2017 Gijon - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu 30-5-2017 Gijon - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Johan en Magda - WaarBenJij.nu

30-5-2017 Gijon

Door: Magda en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Magda

03 Juni 2017 | Spanje, Gijón

29-5-17
Camping de Arenillas, Islares (20 km west van Bilbao)
Na een prettig verblijf op deze aantrekkelijke camping zijn we in de stromende regen vertrokken uit Orio. Via de kustweg gereden. Die was dermate bochtig dat je je eigen kont kon zien. Wel mooi: alles groen en de bergen zijn ruw en steil, maar niet extreem hoog. Een deel over de snelweg gereden. Rond Bilbao was het wel erg druk op de weg. Je waande je in het westen van ons land. In een plaats wat meer in het binnenland hebben we boodschappen gedaan in een reusachtig winkelcentrum. Na de middag klaarde het op en hebben we vanaf de camping een wandeling gemaakt. De kust is rotsig met kleine zandstranden. Er is een groot verschil tussen eb en vloed. We hebben besloten morgen toch weer verder te gaan naar camperplaats bij Gijon.

30-5-17 Gijon (Uitspraak: Giechon) 100 km west van Santander.
Vandaag op ons gemak naar Gijon gereden, een havenplaats. Toen we langs de beroemde Picos de Europa kwamen, was de bewolking zo laag dat we dat gebergte alleen maar gezien hebben op wegwijzers. Ze waren in een dikke deken van wolken verpakt.
We staan hier op een camperplaats vlak bij het strand en een bushalte bij de haveningang. Vanmiddag zijn we met de bus dan ook naar het centrum geweest. Gewandeld, terrasje gepakt en weer terug. Het openbaar vervoer is weer prima geregeld. Om de 12 min een verlengde bus en de chauffeuzes rijden exact op tijd. Dan wel met een zodanige snelheid dat mij de haren van het hoofd schroeiden. Hans Baken zou ervan genoten hebben en het management van Hermes hier naartoe op studiereis hebben gestuurd. Kan het bij Eindhoven ook wat worden. Bejaarden mogen voor 85 cent naar de stad. Dat is zo'n 50% korting. Ook iets voor Hermes om eens in te voeren.
Gijon is niet zo'n mooie stad. In de jaren tachtig hebben ze zorgvuldig alle mooie oude gebouwen gesloopt en vervangen door vierkante kolossen. Het plaatselijke bier was wel lekker.
Morgen gaan we afbuigen naar het zuiden, naar Oviedo op 20 minuten rijden. We hebben de Costa Verde (Groene kust) nu wel gezien. Een prachtige ruwe natuur die wel wat weg heeft van Zuid Duitsland. Maar dan zonder lederhosen.

• 03 Juni 2017 - 16:46

Marie-Jose:

Hallo, dacht ik toch dat Johan al langer niet zo veel haar meer op zijn hoofd had zitten. Maar dat komt dus door de bus. Mijn was is droog en die van jullie? Dag fijn weekend, liefs Marie-Jose